Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Stas OP45 - belgijska waga lekka

Naczepy. Wywrotka Stas OP45
14.12.2007 00:00:00
Naczepy wywrotki renomowanej belgijskiej firmy Stas od lat są chętnie kupowane na zachodzie Europy. W Polsce te wyrafinowane technicznie pojazdy oferowane są dopiero od 2007 r. Jednym z najlepiej sprzedających się modeli jest trzyosiowa naczepa wywrotka OP45 przeznaczona do transportu płodów rolnych oraz ładunków spaletowanych. Stas OP45 ma w standardzie trzy osie DaimlerChrysler o przekroju 430 mm. Klienci, którzy chcą mieć osie o mniejszych oporach toczenia, mogą zamówić naczepę na wózku SAF lub BPW. Naczepa ma pneumatyczne zawieszenie z poduszkami Airlight II. Układ hamulcowy dostarczany przez Wabco jest tarczowo-bębnowy (za najlepsze uznawane są w pełni tarczowe hamulce).
Jedną z charakterystycznych cech pojazdów Stas jest wykorzystanie do ich budowy aluminium. Dzięki temu są lżejsze niż konkurencyjne pojazdy ze stali. Stas OP45 waży "na pusto" 5.900 kg (ładowność 29.100 kg), podczas gdy masa własna stalowych wywrotek o podobnej objętości muldy wynosi ok. 7.000 kg.
Rama: solidnie zabezpieczona
Stas OP45 ma aluminiową (stop 5383 H34) ramę spawaną z dwóch teowników o grubości 200 mm każdy (szerokość podwozia 1.600 mm). Pomiędzy elementami aluminiowymi a stalowymi stosowana jest izolacja zapobiegająca korozji. W obszarze zawieszenia rama jest dodatkowo wzmocniona. Umieszczone na ramie przyłącze powietrza ma połączenie gwintowe wykonane z mosiądzu. Ponieważ wywrotki użytkowane są najczęściej w trudniejszych warunkach niż naczepy plandekowe, przewody powietrzne i elektryczne umieszczane są w rurach z tworzywa sztucznego, co ma chronić je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Pojazd wyposażany jest w podpory Jost Modul (nośność 2x12.000 kg) z dwoma prędkościami podnoszenia i opuszczania.
Mulda: 45 m sześc. z aluminium
Mulda OP45 wykonywana jest z tego samego stopu aluminium (5383 H34) co rama. Podłoga powstaje z blachy o grubości 8 mm, o twardości w skali Brinella (32-200) ok. 110. Ze względu na mniejszą sztywność aluminium poprzeczki nośne są ustawione gęściej niż w naczepach ze stalową muldą. Ściany boczne wykonywane są z profili klepkowych o grubości 30 mm łączonych za pomącą wpustów i piór, a następnie spawanych. Ściana przednia ma grubość zaledwie 4 mm. Dla usztywnienia konstrukcji muldy jest jednak łączona ze ścianami bocznymi za pomocą wzmocnień. Z tyłu są drzwi dwuskrzydłowe. Ruchome części zasuwy zbożowej mają osłonę wodną. Ciekawostka: zwijana plandeka naczepy ma paski oświetlające wnętrze muldy.
Zawieszenie: osie DC w standardzie
OP45 ma w standardzie trzy osie DaimlerChrysler o przekroju 430 mm. Klienci, którzy chcą mieć osie o mniejszych oporach toczenia, mogą zamówić naczepę na wózku SAF lub BPW. Naczepa ma pneumatyczne zawieszenie z poduszkami Airlight II. Układ hamulcowy dostarczany przez Wabco jest tarczowo-bębnowy (za najlepsze uznawane są w pełni tarczowe hamulce). Plusem w naczepie do przewozu ładunków, które mogą się przemieszczać, np. buraków, jest elektroniczny system stabilizacji jazdy na zakrętach EBS 2S/2M. Hamulec postojowy belgijskiego pojazdu działa na dwie osie. Zbiornik powietrza jest oczywiście. z aluminium.
Generalnym importerem naczep Stas do Polski jest firma Gizo ze Złotorii koło Białegostoku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.