Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Depczą instruktorom po piętach

7. polska edycja konkursu Optifuel Challenge rozstrzygnięta
9 października 2015
Jedenastu finalistów konkursu Optifuel Challenge 2015, organizowanego przez Renault Trucks Poland, spotkało się 10 września w siedzibie firmy Intruck, Volvo Group Trucks Center w Karpinie pod Warszawą. 
Na specjalnie wytyczonej trasie finaliści zmagali się w walce o podium oraz o reprezentację naszego kraju w międzynarodowym finale w Lizbonie (Portugalia).
W szranki stanęło 11 kierowców wyłonionych w eliminacjach lokalnych konkursu wiosną bieżącego roku. Uczestnicy konkurowali prowadząc jeden z trzech zestawów (z ciągnikami Renault Trucks T 460). Celem było uzyskanie jak najniższego zużycia paliwa i jak najkrótszego czasu przejazdu. Rozgrywkę podzielono na dwa etapy: pierwszy wyłaniał trzech ścisłych finalistów, a drugi kolejność na polskim podium oraz dwóch reprezentantów na zawody w Lizbonie. 
Jak najszybciej i jak najoszczędniej
Zasady zostały opracowane w sposób, który wykluczał możliwość powstania rozbieżności w pomiarze zużycia paliwa wynikających z jazdy różnymi samochodami. Zarówno podczas półfinału jak i jazd finałowych, bezpośredni konkurenci prowadzili tę samą ciężarówkę. 
Trasa półfinałowa liczyła 32 km i prowadziła z Karpina w stronę Wyszkowa do węzła Lucynów. W ścisłym finale przejazd prowadził w kierunku Warszawy do węzła Wola Rasztowska, następnie z powrotem w kierunku Wyszkowa (węzeł Mostówka) i powrót do Karpina: łącznie 36 km. O wysokim poziomie uczestników finału świadczy mała rozbieżność wyników pomiędzy instruktorami nauki jazdy Renault Trucks a zawodnikami. Co prawda 23, 3 l/100 km instruktorów Renault Trucks, nie zostało „przebite”, ale 24,2 l/100 km uzyskane przez najoszczędniejszego w stawce było tuż, tuż... Pomiędzy zawodnikami wyniki spalania były już bardziej rozbieżne, a było to wynikiem przyjętej strategii. Niektórzy postawili na jazdę szybszą, nawet kosztem dodatkowo spalonych litrów. 
Wszyscy zgromadzeni mieli możliwość nieco odpocząć a przy okazji zaznajomić się z pojazdami Renault T. Zgodnie z przewidywaniami, finaliści przywozili do mety doskonałe wyniki zużycia paliwa. 
To była już 7 edycja konkursu Optifuel w Polsce. Z roku na rok zwiększa się liczba uczestników – w tym roku 11 eliminacji zgromadziło 506 kierowców. I co cieszy, kierowców z wolą walki. Podczas gdy w roku 2014 między instruktorami Renault Trucks a zawodnikami było 23% różnicy, to w 2015 r. wynik średni ze wszystkich przejazdów instruktorów wynoszący 26,1 l/100 km był zaledwie o około 4% lepszy od średniego spalania osiągniętego przez zawodników. Zarówno konkurs finałowy jak i eliminacje odbywały się z wykorzystaniem w pełni obciążonych zestawów (ponad 22 tony ładunku na każdej z naczep). Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że w tym roku wszystkie Renault T były wyposażone w pakiet „Fuel Eco”, stanowiący podstawę wersji Optifuel. Samochody Renault T Optifuel zapewniają mniejsze nawet o 10,9% spalanie, co zostało potwierdzone certyfikatem TÜV. 
Wyniki konkursu wraz z podsumowaniem tegorocznego Optifuel Challenge 2015 przedstawiono podczas uroczystej gali. Poniżej kolejność na podium oraz odpowiednio wyniki półfinału i finału:
1. Tomasz Kowalski, Tomtrans Transport International; 24,7 oraz 26,4 l/100km
2. Cezary Kopiczko, PTS Cezar; 25,8 oraz 27,7 l/100km
3. Grzegorz Gapiński, MTC Gapiński: 26,5 oraz 28,4 l/100km
Tym samym, Polskę podczas finału europejskiego w Lizbonie reprezentują 
Tomasz Kowalski oraz Cezary Kopiczko. Trzymamy kciuki za wygraną polskiej reprezentacji. Finał ogólnoświatowy odbywa się 7.10.2015, kiedy przygotowujemy tę publikację do druku.
Ze wsparciem partnerów
Tegoroczną edycję wspierali partnerzy 
Renault Trucks: Renault Trucks Financial Services (finansowanie fabryczne), Michelin Polska (zestawy konkursowe wyposażone są w opony tej marki), Total Polska (silniki fabrycznie są napełniane energooszczędnym olejem Renault Trucks Oils), Wielton (w skład zestawów konkursowych wchodziły naczepy kurtynowe NS3K 
M2 – jeden z flagowych produktów tej marki), Voith (producent retardera, w który mogą być wyposażone pojazdy Renault Trucks), Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group – wiodący ubezpieczyciel na polskim rynku oraz Alcoa, producent aluminiowych felg, w które wyposażane są zestawy konkursowe. 
Trzeba mieć wiedzę techniczną
Co ciekawe, Tomasz Kowalski, zwycięzca finału krajowego konkursu Optifuel Challenge na co dzień nie jeździ ciężarówką Renault, ani żadną inną...
– Kiedyś jeździłem, pierwszym moim pojazdem był MAN – powiedział nam tuż po ogłoszeniu wyników finału konkursu. – Teraz, jako właściciel firmy przewozowej nie mam na to czasu. Zdarzają mi się przejażdżki, kiedy odbieramy nowe pojazdy. Najnowsze Renault T miałem okazję poprowadzić podczas eliminacji konkursu i teraz w finale. Kierowca ma w takim ciągniku dobre warunki pracy.
Według laureata, aby uzyskać dobry wynik w sprawnej i ekonomicznej jeździe, trzeba mieć przede wszystkim wiedzę techniczną. Sam nie jest inżynierem z wykształcenia, ujawnił, że ma wykształcenie ekonomiczne. A jednak...
We flocie ciężarówek firmy Tomtrans z Pucka są tylko dwa ciągniki Renault Trucks i to nie te najnowsze, lecz Magnum. Dominują w firmie Pana Tomasza ciągniki Volvo, których ma dwadzieścia. Jeżdżą w zestawach z naczepami firankami. Przewoźnik zajmuje się transportem międzynarodowym. Zestawy jeżdżą głównie do krajów Europy Zachodniej, zwłaszcza do Wielkiej Brytanii.
T. Kowalski działalność gospodarczą rozpoczął w 2001 roku. Natomiast w konkursach dla kierowców startował już kilka razy, zarówno w tych organizowanych przez Renault Trucks, jak i Volvo Trucks. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.